top of page

HOE OM TE GAAN MET DE EFFECTEN VAN STRESS

Meditatie, Massage, Beweeg, Licht, Leef




Een schrik voor de gezondheid. Werk. Kinderen. Onvruchtbaarheid. Geld. Een baan verliezen. Er zijn honderden obstakels in het leven waardoor mensen stress voelen, en de meeste mensen accepteren stress als een onderdeel van het leven. Maar de symptomen van stress kunnen een negatieve invloed hebben op uw gezondheid. Je merkt het misschien niet eens.


Stress is zo sterk dat het meer kan beïnvloeden dan je fysieke gezondheid, maar het kan ook je gedrag, cognitieve functie en je gevoelens beïnvloeden. En als er niets aan wordt gedaan, kan stress ernstige complicaties veroorzaken die tot grotere gezondheidsproblemen leiden. Het beheersen van stress is een van de belangrijkste dingen die u kunt doen om uw welzijn te verbeteren.


Wat is stress?

Simpel gezegd, stress is hoe je reageert op een uitdagende situatie. Dit geldt ook voor plotseling gevaar of een langdurig probleem.


Wanneer je lichaam stress voelt, maakt het hormonen vrij.
Dit proces begint wanneer het centrale zenuwstelsel in actie
komt als reactie op een stressvolle situatie. De hypothalamus in
de hersenen stuurt een bericht naar je bijnieren om de
stresshormonen cortisol en adrenaline vrij te maken.

Ons lichaam reageert door bloed te sturen naar waar het nodig is, inclusief het hart en de spieren. Als de stress weg is, keert je centrale zenuwstelsel terug naar zijn normale toestand. Als de stress niet weggaat, ervaart je lichaam chronische stress.


Welke invloed heeft stress op de gezondheid?

Stress heeft op veel manieren invloed op het lichaam. Hier zijn enkele van de meest voorkomende effecten van stress.


  • Lichamelijke effecten: Hoofdpijn, spierspanning, vermoeidheid, slaapproblemen, laag libido

  • Geestelijke effecten: Angst, depressie, boosheid en prikkelbaarheid, rusteloosheid, zich overweldigd voelen, gebrek aan focus

  • Gedragseffecten: te veel of te weinig eten, sociale terugtrekking, minder sporten, woede-uitbarstingen



Hoe om te gaan met stress

Je zou kunnen zeggen dat je geen tijd hebt om voor stress te zorgen. Om gezondheid en welzijn te behouden, is stressmanagement essentieel. Hoewel het makkelijker gezegd is dan gedaan, kun je de volgende manieren overwegen om met je stress om te gaan:

  • Bewegen, al is het maar twintig minuten per dag

  • Ontspanningstechnieken, zoals massage, meditatie, acupunctuur en yoga

  • Maak tijd voor je hobby's

  • Tijd met vrienden doorbrengen

  • Eet een gebalanceerd dieet

  • Vermijd alcohol en overtollige cafeïne


Wanneer hulp zoeken

Soms vereist stress medische hulp. Het is belangrijk om stress serieus te nemen als je symptomen hebt zoals:

  • Kortademigheid, kaak- of rugpijn, zweten, duizeligheid en misselijkheid

  • Druk of knijpen in je borst

  • Koud zweet

  • Buikpijn

  • Arm- of nekongemak en benauwdheid

  • Hartkloppingen

  • Kortademigheid


Dit zijn allemaal veelvoorkomende symptomen van een hartaanval. U moet onmiddellijk medische hulp inroepen als u een van deze symptomen ervaart. En als u denkt dat u worstelt met chronische stress, bespreek dit dan met uw arts voor hulp en advies over hoe u met stress om kunt gaan om uw welzijn te verbeteren.

bottom of page