top of page

EEN INTRODUCTIE IN ZELFZORG

Leef, Licht, Massage, Meditatie, Beweeg





Je geest is moe en je lichaam is moe, maar je kunt gewoon niet slapen.

Elke stressor in het leven raakt je tegelijkertijd: ik had die werktaak moeten voltooien; Mijn moeder is alleen in het verpleeghuis; Ik heb de hond niet uitgelaten; Ik heb de was niet meer gedaan; Ik heb geen tijd om 32 cupcakes te bakken voor de hele tweede klas. Al deze gedachten hebben één ding gemeen: ze verheffen de behoeften van anderen terwijl ze uw eigen behoeften op een laag pitje zetten, met gevolgen die schadelijk voor u kunnen zijn.


Veel mensen, vooral vrouwen, stellen de zorg voor anderen boven hun eigen behoeften. Dit kan de zorg voor kinderen, een echtgenoot, een ouder of zelfs huisdieren omvatten. Professionele zorgverleners zoals artsen, verpleegkundigen, leraren, dierenartsen en maatschappelijk werkers kunnen een nog groter risico lopen, omdat hun carrière hen in de positie brengt om altijd in de behoeften van anderen te voorzien.




Ik weet wat je denkt: dat is egoïstisch. Dezelfde gedachte kruipt soms in mijn hoofd; ik heb echter geleerd dat ik, door mijn gezondste, gelukkigste zelf te zijn, mijn dierbaren de aandacht kan geven die ze verdienen.


Zelfzorg is geen luxe. Het is een noodzaak

Het doel van zelfzorg:

  • Vermindert stress

  • Het verbeteren en behouden van de lichamelijke en geestelijke gezondheid

  • Emotionele behoeften herkennen en koesteren

  • Het onderhouden van gezonde relaties met vrienden en familie

  • Het bereiken van een positieve balans tussen werk en privé


Onmogelijk, zegt u? In het begin is het niet gemakkelijk, maar de voordelen zullen u misschien verbazen.


Voordelen van zelfzorg:

  • Verbeterd gevoel van eigenwaarde

  • Een positieve kijk

  • Het gevoel van controle

  • Betere rust en ontspanning

  • Verbeterd tijdbeheer

  • Een verhoging van het welzijn


Zeg je al "meld me aan"? Als dat zo is, is er meer goed nieuws: je hoeft je spaarvarken niet kapot te slaan om zelfzorg te oefenen.


Hier zijn enkele manieren om aan de slag te gaan:

  • Ga vroeg naar bed en geniet van een goede nachtrust

  • Schrijf in een dagboek om je hoofd leeg te maken

  • Maak een fietstocht en verken een nieuw pad

  • Steek kaarsen aan en neem een bubbelbad

  • Volg een les om iets nieuws te leren: een taal, schilderen, een muziekinstrument

  • Word lid van een groep met een gemeenschappelijke interesse (vogels kijken, hardlopen, breien)

  • Yoga (er zijn veel gratis yogavideo's op YouTube)

  • Maak en houd een koffiedate met een vriend

  • Maak een wandeling in je buurt of favoriete park

  • Neem 15 minuten de tijd om je uit te rekken en ontspannen te ademen

  • Lees een nieuw boek of een oude favoriet

  • Bouw een puzzel met je gezin

  • Bezoek een museum en leer over een nieuwe cultuur

  • Krijg een massage en plan de volgende

  • Dans! Wat maakt het uit als mensen je zien?

  • Bid of mediteer thuis of in een plaats van aanbidding

  • Ga naar de film, met of zonder date

  • Maak een lijst met doelen en creëer een pad om ze te bereiken

  • Heb een date night met je wederhelft

  • Luister naar je favoriete liedje en zing het hardop

  • Ga op vakantie of "staycation"

Enkele van mijn favoriete activiteiten voor zelfzorg zijn hardlopen in mijn favoriete park, een goed boek lezen op het strand, alleen naar de film gaan en lichttherapie. Ik ga om de dag naar de lichttherapie, ook al is het maar voor 15 minuten.


Jezelf verwaarlozen kan leiden tot ongelukkigheid, gevoelens van wrok en burn-out. Geef niet toe aan deze gevaren, maar neem in plaats daarvan een beetje tijd om om JOU te geven.

Bình luận


bottom of page